Elokuinen Vegånia-festivaali on täynnä elämyksiä – värikäs katuruokatori musiikilla maustettuna ja herkullista vegaanista tarjontaa ympäri Turkua

Suomen ensimmäinen vegaaninen katuruokatapahtuma Vegånia valloittaa Turun Vanhan Suurtorin jälleen perjantaista lauantaihin 3.–4.8.2018. Vegånia on vegaaniruokatapahtuma kaikille aisteille: tänä vuonna torilla on entistä enemmän näytteilleasettajia, uusia herkkuja ja myös laadukkaita musiikkielämyksiä. Turussa vegaanista ruokajuhlaa voi viettää koko viikon, kun Vegånian Ravintolaviikko kutsuu kävijöitä kaupungin ravintoloihin maanantaista sunnuntaihin 30.7.–5.8.

Vegånia-vegaaniruokafestivaali lähestyy eettisesti ja ekologisesti tuotettua ruokaa ilon ja elämysten kautta. Tapahtuman keskiössä ovat herkulliset annokset, joiden valmistajina ovat taitavat ravintola-alan ammattilaiset. – Haluamme tehdä vegaanisesta ruoasta helposti lähestyttävää ja kaikille maistuvaa. Ruokatori on kaikille avoin ja pääsymaksuton, jotta mahdollisimman moni voi kokea uusia makunautintoja, kertoo Vegånian vastaava tuottaja Suvi Kiukas.

Vegånian värikkäällä Ruokatorilla 3.–4.8. mukana on yli 20 ravintolaa ja näytteilleasettajaa: Cafe Ketunleipä, Crêpe Stop, Deligo Catering, Ho Dai, Kuori Food & Wine ja Roots Kitchen, Latte Cafe, Lucky Vegan, Ravintola Karu Izakaya, Ravintola Sanna, Ravintola & Pizzeria Tikitak, Ristorante Dennis, Roster Turku, Shams Falafelit, Sushigalleria Len’s, Turku Kahvilla, VG Wok, VoiVeljet, Wood & Fire Craft Pizza Company, Kaslink Aito, Silmusalaatti, Spiraaliperuna, Vegem ja Oikeutta eläimille. Maisteltavana on muun muassa puu-uuni-pizzaa, burgereita, sushia, falafeleja, artesaanisipsejä sekä suussasulavia jälkiruokia.

Vegånian Ravintolaviikko levittäytyy ympäri Turkua 30.7.–5.8. kulinaristia hellivällä tarjonnallaan. Ravintolaviikolla kannattaa ottaa suunnaksi Anniskelukahvila Tiirikkala, Gaggui Kaffela, M Kitchen & Café, Pinella Restaurant & Bar, Ravintola Fontti, Ravintola Gustavo, Ravintola Karu Izakaya, Ristorante Dennis, Roster Turku, Salaattiasema Turku ja Tårget mat & vin bar. Luvassa on vegaanisia menuita ja annoksia: brunssia, monipuolisia lounaita ja nautinnollisia päivällisiä sekä käteviä piknikeväitä – makeita nautintoja unohtamatta. Pinella Restaurant & Barin Vegånia-menun takana on villiyrttispesialisti, keittiömestari Sami Tallberg. Inspiroiva asiantuntija Tallberg myös opastaa yleisön villien vihreiden maailmaan kaupunkiluontoon suuntautuvalla villiyrttikävelyllä torstaina 2.8. Vegånian villiyrttikävelyn liput tulevat myyntiin heinäkuussa.

Yhteistyöllä monipuolinen ilmaisfestivaali Turun keskustaan

Viime vuonna alkanut tiivis yhteistyö Turun Panimofestivaali TuPa:n kanssa jatkuu. – Hyvän ruuan ja juoman symbioosista syntyvät parhaat makumuistot, intoilee TuPa:n tuottaja Peetu Sillanpää. Vanhan Suurtorin laajennetulla ruokailualueella kävijät pääsevät nauttimaan vegaanisten annosten kera pienpanimo-oluita sekä -siidereitä. Tänä vuonna Panimofestivaalilla voi valita palanpainiketta myös vegaanisesta viinitarjonnasta. Oheisohjelmana TuPa ja Vegånia järjestävät lauantaina 4.8 tasting-tilaisuuden, jossa Suomen olutliiton puheenjohtaja, bloggaaja ja ruokakirjailija Anikó Lehtinen johdattaa osallistujat ruoan ja oluen yhdistämisen saloihin. Liput tastingiin tulevat myyntiin heinäkuussa.

Vegånia laajenee musiikkitapahtumaksi Suurtorin viereiseen Porthanin puistoon TuPa:n ja Sunborn Catering Oy:n kanssa toteutetun yhteistyön kautta. – Olemme tyytyväisiä Vegånian live-ohjelman monipuoliseen esiintyjäkattaukseen, joka sopii idylliseen puistotunnelmaan. Paikallisuus on keskiössä, lavalla nähdäänkin mm. paluun levytysrintamalle tehnyt Tuula Amberla, progressiivisen suomirockin messias Salaliitto, ihastuttavat Mummin Kullat, Joana & Bossakopla ja Iida Umpikuja. Paikallisvärin ohella kuullaan muutamia lisäherkkuja, kuten suomi-indien kärkinimi M ja rap-artisti LEHMÄ”, kuvailee Sunborn Cateringin tapahtumatuottaja Pietu Sepponen. Musiikkiohjelma löytyy kokonaisuudessaan Vegånian verkkosivuilta.

Vegånian yhteistyökumppaneina tänä vuonna ovat Sunborn Catering, Rajupaja, Lounais-Suomen Vuokrakaluste, Osuuskunta Turun Kirjakahvila, Vegekauppa Turku, Turku Food & Wine Festival, Forum Kortteli, Wolt, Leipomo Manna ja Goodio. Tapahtuman järjestää Vegånia ry.